Reklame

Reklame er noget, alle virksomheder har brug for, og selvfølgelig noget jeg kan hjælpe med. Den billigste – og nogle gange bedste – form for reklame er den, der går fra mund-til-mund: Man laver et stykke arbejde, kunden er glad for det og fortæller det videre til sine venner og bekendte. På den måde får modtageren anbefalingen af en person, de kender og stoler på, og det bliver et kvalitetsstempel for din virksomhed. Bedre reklame findes ikke!

Men selv om anbefalinger er guld værd, er det ikke nødvendigvis nok. Først og fremmest tager det meget lang tid at opbygge et solidt netværk gennem mund-til-mund markedsføring, og der skal jo penge i kassen i mellemtiden. Derudover er anbefalinger langt fra nok for mange typer af virksomheder. Har du f.eks. en produktionsvirksomhed, er det vigtigt, at dine kunder kan se dine produkter, før de køber dem. Det samme gælder for webshops, hvor det ubetinget stærkeste salgsværktøj er billeder.

Reklame gennem mund til mund
Organisk reklame fra mund til mund er ofte den bedste markedsføring, du kan få.
Reklamebillede for en ukulele
Når du bruger billeder til din markedsføring, er kvaliteten af billedet afgørende for, hvordan dine kunder opfatter din forretning.

Og netop billeder er i dag vigtigere end nogensinde, når du skal have lavet en reklame til din virksomhed. Dagene, hvor man gik ind i en fysisk butik for at se et produkt og få vejledning fra en sælger, er efterhånden ovre for mange – især i de yngre generationer. Vores forbrugsadfærd har ændret sig til, at vi i langt højere grad opsøger information på nettet, og her spiller billeder en meget væsentlig rolle.

Jeg er nok en smule erhvervsskadet som fotograf, men hvis jeg lander på en webshop, hvor der ikke er lagt energi i at få produkterne til at fremstå ordentligt, så hopper jeg hurtigt videre til den næste webshop. Hvorfor lægge penge i en butik, der ikke tager deres egne produkter seriøst? Hvis de sparer på deres vigtigste salgsværktøj, hvad sparer de så ellers på? Kundeservice? Kvalitetskontrol?

Det samme gælder for alle andre områder, hvor billederne udgør en essentiel del af din markedsføring. Årsrapporter, modekataloger, reklamekataloger, personalebilleder osv. – billederne er dit ansigt udadtil, som får din virksomhed til at fremstå seriøs og troværdig. Det samme gælder i øvrigt for film, som jeg også producerer i søsterselskabet Anslag Film.